Metody ćwiczeń
Szkolenie w AKADEMII PIŁKARZA GRZEGORZA MIELCARSKIEGO opiera się na pięciu filarach:
1. METODY I FORMY
które stanowią podstawowe narzędzie w kształtowaniu umiejętności piłkarskich z zakresu techniki i taktyki.
a. METODY
Do podstawowych metod stosowanych przez naszych trenerów zaliczamy: syntetyczną, analityczną, kompleksową, zadaniową.
Ponadto, szczególnie w grupach najmłodszych (5 - 8 lat), stosujemy metodę bezpośredniej celowości ruchu polegającej na zdobywaniu ściśle określonych celów oraz metodę ruchowej ekspresji twórczej polegającej na opowiadanie historii ruchem.
b. FORMY
W początkowym etapie stosujemy głównie formy zabaw, gdyż dzięki nim treningi są bardziej interesujące i rozwijające cechy wolicjonalne oraz tak ważną w tym wieku koordynację.
Dopiero z biegiem wieku, stopniowo przechodzimy z formy zabaw w formę gier, które stanowią o istocie piłki nożnej, ale nie rezygnując całkowicie z tych pierwszych. Dochodzi do łączenia form zabaw ze ścisłą, aby w najstarszych grupach stosować szerzej formę ścisłą wraz z formą fragmentów gry.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Naukę umiejętności rozpoczynamy od TECHNIKI poruszania bez piłki, aby nauczyć poruszania się z piłką, a potem różnych form uderzeń i przyjęć.
Dla najmłodszych niezbędnym jest uprzednie oswojenie z piłką. Dopiero na bazie podstawowych elementów techniki nauczamy TAKTYKI indywidualnej i zespołowej.
3. MOTORYCZNOŚĆ.
Na każdym etapie szkolenia szczególną uwagę zwracamy na koordynację ruchową, jako najbardziej podstawową cechę w zdolności poruszania się ciała. Na jej bazie budujemy inne cechy motoryczne takie jak: zwinność, orientacja przestrzenna, szybkość, równowaga, gibkość, wytrzymałość.
4. WIADOMOŚCI.
Podczas treningu, a nie w czasie wykładów, staramy się przekazać podstawowe informacje na temat otoczenia piłkarskiego, zasad i przepisów obowiązujących w piłce nożnej, bezpieczeństwa, higieny, diety i co najważniejsze zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu techniki i taktyki.
5. WYCHOWANIE.
Wychowanie jest wpisane tutaj jako piąte, ale jest dla nas najważniejsze. Nie jest ważne jak dzieci będą kopać piłkę, ale ważne jest kto to będzie robił. Najważniejszy jest przykład, dlatego trenerzy mają stanowić wzór do naśladowania w wymiarze osobistym i społecznym. W wymiarze osobistym chcemy wychować dzieci do: opanowania, poczucia własnej wartości, dyscypliny, kreatywności, właściwej, pozytywnej motywacji, zasad estetyki, uznania autorytetów, aktywności i zdrowego trybu życia.